Sökning: "Josefin Brundin"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Josefin Brundin.

  1. 1. Vilket svenskämne presenteras i Lgr22? : En textanalytisk studie av en ny kursplan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2022]
    Nyckelord :Kursplan; Lgr22; Läroplansteori; Svenskämne; Årskurs 7-9; Ämnesargument;

    Sammanfattning : Lgr22 ligger till grund för denna textanalytiska studie. Syftet med studien är att utveckla förståelse för den nya kursplanen. För att kunna analysera materialet har de teoretiska begreppen läroplansteori och Svedners ämnesargument använts. LÄS MER

  2. 2. Perspektivet levd religion i grundskolan : En studie om hur religion förmedlas i ett urval av läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Brundin; Eriksson Cecilia; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; innehållsanalys; religionskunskap; levd religion; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur levd religion förmedlas i två läromedel för samhällsorienterande ämnen för årskurserna 1-3 och två läromedel för religionskunskapsämnet för 4-6. För att analysera hur levd religion framställs i text och bild i läromedlen har en kvantitativ innehållsanalys genomförts. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisningens betydelse för grundskoleelevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; grammatik; skrivande; undervisning; förstaspråk L1 .;

    Sammanfattning : Syftet med översikten är att undersöka huruvida grammatikundervisning har någon effekt på elevers skrivande och i sådana fall vilken typ av grammatikundervisning som ger störst effekt. Vi har som utgångspunkt utgått från äldre forskning som visar att grammatik inte har någon effekt på elevers skrivutveckling. LÄS MER