Betyg som kunskapsmått : Jämförelse av resultat på diagnostiska prov och betyg i matematik för att utröna diskriminering i betygssättning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Författare: Christian Naccache; [2019]

Nyckelord: Diskriminering; Betyg; Skola; Könsskillnader;

Sammanfattning: I undersökningen används betygen i matematik från gymnasiet, det nationella provet i matematik i årskurs 9, samt det diagnostiska provet som genomförs av samt- liga nya civilingenjörsstudenter vid Linköpings Tekniska Högskola för att bedöma huruvida diskriminering finns inom betygsättningen på grundskole- och gymnasi- enivå. För civilingenjörslinjerna (och två högskoleingenjörslinjer) mellan 2001 och 2018 kontrolleras hur stor del av varje linje (respektive år) som består av kvinnor respektive studenter med utländsk bakgrund. Med en linjär regression förklaras se- dan utfallet i det diagnostiska provet med betygen i matematik från gymnasiet, det nationella provet matematik i årskurs nio, andelen kvinnor, andelen studenter med utländsk bakgrund, och andelen av studenterna vars föräldrar har utländsk bakgrund. Det visar sig att effekten från ökad andel kvinnor på linjen är negativ, och effekten från ökad andel studenter med utländsk bakgrund är positiv. Båda sambanden är statistiskt säkerställda på 99% respektive 95% signifikansnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)