"RÖRELSEKVALITETERNA ÄR JU DET SOM VÄGER ABSOLUT TYNGST” : En intervjustudie om gymnasielärares bedömningspraktik i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Lärare upplever att det kan vara särskilt svårt med bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Därav är det av stor betydelse att de som sätter betyg på elevers prestationer förstår och konkretiserar vad som skall bedömas för att en rättssäker bedömning skall vara möjlig. Syftet med denna studie är att ge en ökad kunskap om hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa tänker om bedömningspraktiken. Detta har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie där fem gymnasielärare i idrott och hälsa har intervjuats. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i ett idrottsdidaktiskt synsätt där validitet i förhållande till styrdokumenten har undersökts. Resultatet visar att gymnasielärarna i idrott och hälsa upplever att ämnet är komplext att bedöma, inte minst på grund av att teori och praktik skall sammanvävas i undervisning och examinationer. Resultatet visade även att gymnasielärarna behövde se både förståelse och förtrogenhet hos eleverna för att kunna bedöma för högre betyg. Vidare diskuteras hur lärare i idrott och hälsa påverkas av tidigare erfarenheter vid bedömning och betygsättning. I vidare studier inom området skulle lärares bedömningspraktik i förhållande till deras bakgrund kunna vara intressant att undersöka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)