Det brottsförebyggande arbetet i skolan : Upplevelser sett ur lärarens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att (1) ta reda på lärarnas upplevelser kring deras roll i detbrottsförebyggande arbetet med barn och ungdomar samt (2) se efter vilka förutsättningarlärarna själva anser att de har till att bedriva detta arbete. Följande uppsats antar en kvalitativansats där enskilda semistrukturerade intervjuer har genomförts med grundskolelärare ochgymnasielärare. Resultaten från den tematiska analysen speglar följande teman: mångfaldigarbetsroll, bristande kunskapsgrund, positiva relationer, laginsats, förutsättningar och eleversfrånvaro. Resultaten av den tematiska analysen och diskussionen som förts med dessa ibeaktning belyser hur lärare upplever att de idag har en flersidig arbetsroll som innefattarbåde ämnesundervisning och kontinuerligt arbete med sociala normer. Vidare upplever läraresin roll som splittrad i vissa aspekter med betoning på avsaknaden av en gemensamkunskapsgrund. Lärarna upplever också att deras roll i det brottsförebyggande arbetet somsker i skolmiljön är en del av ett större sammanhang som innefattar och är beroende av andraaktörer såsom till exempel föräldrarna, polisen och socialtjänsten. Bristande resurser ochkompetens är faktorer som enligt lärarna påverkar deras förutsättningar att bedrivabrottsförebyggande arbete i skolan. En annan aspekt av dessa förutsättningar som lärareupplever är central gällande deras brottsförebyggande arbete är frånvaro problematiken blandeleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)