Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. Genom studien framkom det att olika lässtrategier används av lärarna beroende på elevernas olika förståelsenivåer och förmåga att hantera olika kommunikationsformer. Vissa strategier anses lämpliga som startpunkt medan andra passar bättre när eleverna har utvecklat sin förmåga att kommunicera i olika former enligt lärarna. Enligt läroplanen ska eleverna träna på att använda bilder och hjälpmedel för att förstå och tolka texter, och majoriteten av lärarna använder lässtrategier för att främja elevernas läsförståelse och läsutveckling men det finns dock skillnader mellan ämnen när det gäller användningen av lässtrategier. Enligt enkätundersökningen använde samtliga lärare lässtrategier inom samhällskunskap, medan det fanns lärare som inte använde lässtrategier i några andra ämnen. De vanligaste strategierna som nämndes av lärarna var Cirkelmodellen, En läsande klass, Reading power och Läsfixarna, dessa används och nämns av lärarna trots att alla dessa inte är lässtrategier. Lärarna använder dessa olika metoder för att synliggöra lässtrategierna i undervisningen, inklusive modellering, visualisering och högläsning och genom att använda dessa strategier och metoder skapas en interaktiv och engagerande läsmiljö där eleverna kan utveckla sina läsfärdigheter och använda lässtrategier på ett meningsfullt sätt enligt lärarna. Empirin från enkäten analyserades med hjälp av forskning och annan litteratur samt det sociokulturella perspektivet. Studiens resultat visar att det finns många lärare som tror att de arbetar med lässtrategier i undervisningen men det har visat sig genom studien att lärarna blandar ihop olika ramverk och olika modeller med lässtrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)