Upplevd aktivitetsbalans hos mammor till barn med Autism och/eller ADHD : Kvalitativ innehållsanalys av åtta bloggar

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Hälsohögskolan

Sammanfattning: Att leva med samhälleliga förväntningar och attityder relaterat till barns diagnos kan vara en utmaning för föräldrar till barn med autism och/eller ADHD. Höga krav ställs på föräldrar att prestera för att få en fungerande vardag. Syftet var att beskriva hur mammor till barn med Autism och/eller ADHD upplever aktivitetsbalans i vardagen. Studiens design var beskrivande med induktiv ansats. Metoden var kvalitativ innehållsanalys av åtta bloggar. Urvalsmetoden var strategiskt urval och snöbollsurval. Resultatet visade att vardagen innebar att barnens behov prioriterades före mammornas egna behov. Arbetet anpassades utefter barnen vilket resulterade i avbrutna arbetspass. Det innebar en obalans och mindre tillfredsställelse, mellan arbete samt måsten i hemmet. Strategier användes för att få egen tid och återhämtning vilket förknippades med större möjlighet till tillfredsställelse i spenderad tid samt upplevd hälsa och välbefinnande. De fick balans mellan energitagande och energigivande aktiviteter. Slutsats var att det var en utmaning att få ihop barnens och mammornas vardag. Studien skulle kunna ge ökad förståelse och medvetenhet av målgruppens vardag förknippat till aktivitetsbalansen. Vidare studier om aktivitetsbalans förknippat till målgruppers upplevelser anses vara väsentligt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)