Doftens påverkan : En kvantitativ studie om multi-sensorisk marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker hur multi-sensorisk stimuli med förstärkt kongruent doft kopplat till en given produkt påverkar konsumentens köpbeteende i form av köpvolym och impulsköp. Vidare undersöker även studien hur konsumentens uppmärksammande av visuellt stimuli kopplat till produkten påverkar doftkännedomen. Teorier för köpbeslutsprocessen, sinnesmarknadsföring, impulsköp och multi-sensorisk stimuli ligger till grund för studien och som analysmodell används Stimuli-Organism-Respons. Undersökningen fortgår under fyra veckor i en livsmedelsbutik, för perioden samlas 115 enkätsvar in. Det mest framstående resultatet visar att multi-sensorisk stimuli med förstärkt kongruent doft påverkar konsumentens emotionella perception. Detta tyder på att användningen av luktsinnet i marknadsföring är essentiellt i avseende att skapa en direkt påverkan på konsumentens affektiva tillstånd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)