Enhancing Innovation Through Asymmetric Partnerships : How a big corporation can improve its prerequisites for opportunistic adaptation

Detta är en Master-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Författare: Rickard Croy; Anton Wieselblad; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Transportbranschen påverkas av accelererande teknologitrender i form av autonoma system, eldrivlinor och en fordonsflotta som är mer uppkopplad än någonsin. Allt detta, i kombination med de ökande kraven på gröna transporter och sofistikerade logistiksystem, innebär nya förutsättningar för att vara konkurrenskraftig i transportindustrin. För att lyckas med omställningen krävs samarbeten mellan flera parter i systemet. Samtidigt så ökar FOI-kostnaderna för de flesta bolag markant, vilket gör dem mer benägna att hitta synergier med potentiella innovationspartners och anamma konceptet öppen innovation. Syftet med denna studie är att på analysera om, och hur, Scania kan tillämpa asymmetriska samarbeten ihop med små, omogna företag, för att öka sin innovationsförmåga. Både företag och forskare har under lång tid utforskat möjligheten att kombinera karaktärsdragen hos stora stabila bolag och små snabbfotade startups. Det har emellertid visat sig att gestaltningen av dessa partnerskap är unik för varje bolags specifika förutsättningar och behov. För att identifiera Scanias mest framstående innovationsbehov, från ett systemperspektiv, så genomfördes en systematisk empirisk studie med totalt 26 chefer på olika avdelningar inom organisationen. Detta ledde till slutsatsen att de mest framstående behoven ligger i att förstå framväxande marknader och öka sin förmåga till att anpassa sig efter framväxande möjligheter. Vidare så granskades dessa behov i relation till tillgänglig forskning på ämnet asymmetriska partnerskap. Detta, i kombination med en fallstudie av fyra företag med erfarenhet av att samarbeta med startups, ledde till slutsatsen att Scania tordes kunna tillämpa asymmetriska partnerskap i form av ett projektbaserat startup-program, med en målbild som fokuserar på lärande snarare än specifik innovationsavkastning för att de mest framstående behoven samt komplettera existerande initiativ. Avslutningsvis rekommenderas ett processbaserat ramverk för hur Scania borde implementera det föreslagna startupprogrammet. Detta ramverk tar hänsyn till hur Scania kan identifiera, skapa förutsättningarna och underhålla partnerskapen i programmet, genom en centraliserad interface-enhet för att generera ett önskvärt utfall. Mer specifikt, för att tillskaffa sig insikter i framväxande marknader och affärsområden, samt att främja en entreprenörskultur spill-over effekt från utforskande, omogna entreprenöriella startupbolag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)