Värdefull eller värdelös? Att utforma en logotyp till ett väletablerat företag baserat på värdeord

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Vivsta Blomsterhandel är en butik som funnits i 66 år – trots det har de ingen logotyp. Även om ett företag inte har en logotyp eller andra visuella element, betyder det inte att de inte har ett varumärke. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att ta fram en logotyp till Vivsta Blomsterhandel, baserad på deras redan befintliga varumärke. För att göra detta gjordes först en förstudie med butiken där deras värdeord efterfrågades. Värdeorden var kreativitet, kundvänlighet och kvalitet, och det var dessa tre ord det efterföljande designarbetet grundade sig på. Förutom värdeorden skulle logotypen i största möjliga mån även utstråla tidlöshet och särskiljningsförmåga. Designarbetet inleddes med en inspirationsfas som innefattade brainstorming och moodboards, och ett stort antal skisser skapades som sedan utforskades och värderades. Slutligen hade tre logotypförslag tagits fram som sedan värderades i kvantitativa och kvalitativa undersökningar, där målgruppens åsikter vägde tyngst. Undersökningarna innefattade en del där respondenterna fick välja ut vilka ord de tyckte beskrev logotypen, där de fem viktigaste kriterierna var blandade i en lista med fem andra ord. I den andra delen fick respondenterna välja vilken av logotyperna som bäst uttryckte vart och ett av värdeorden. Resultatet visade att butikens målgrupp var överens om att en av de tre logotyperna förmedlade alla tre värdeord bäst. Resultatet visade även att ingen av logotyperna enligt målgruppen var tidlösa eller särskiljande. Slutsatsen av studien var att ett företags befintliga värdeord är lämpliga att utgå från för att ta fram en logotyp som ska stämma överens med ett varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)