Samarbete mellan skola och bibliotek : En intervjustudie om samarbeten mellan lärare och bibliotekarier på en skola utan eget skolbibliotek

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Eline Frost; [2024]

Nyckelord: Samarbete; Lärare; Bibliotekarie; Skolbibliotek;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka samarbetsrelationen mellan lärare och bibliotekarie på en glesbygdsskola utan eget skolbibliotek. För att analysera verksamheten och relationen användes Montiel-Overalls teacher and librarian collaboration models som är fyra till antalet, Coordination, Cooperation, Cordinated instruction och Cordinated Curriculum. Studiens syfte undersöktes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra lärare och en bibliotekarie. Studien fann att samarbetet som sker huvudsakligen passar in i modell A och B (Coordination och Cooperation). Vidare diskuterades faktorer som påverkade samarbetet och dessa var vem som har ansvar för skolbiblioteket, brist på rutin och organisation, kommunikation, lärares erfarenhet och undervisningsstadie samt biblioteket som lokal. Slutsatserna som dras är att det finns ett fungerande samarbete, men framför allt att vilken instans som ansvar för biblioteket, samt var bibliotekslokalen ligger, är viktiga faktorer som förhindrar djupare samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)