Sökning: "student health-team"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden student health-team.
1. Fritidshemslärarens sociala uppdrag: mellan möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever med särskilda behov i sina sociala relationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar till att synliggöra och förstå fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer. Pedagogiska strategier och metoder samt hinder och utmaningar för detta arbete har undersökts. LÄS MER
2. Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med elever i ålder 9–15 år som lider av psykisk ohälsa : En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Andelen barn och unga med psykisk ohälsa ökar. Tidigare forskning visar att många barn i skolåldern söker upp skolsköterskor för somatiska besvär som är kopplat till psykiska åkommor. Det ingår i skolsköterskan yrkesroll att bland annat att identifiera, främja och förebygga psykisk ohälsa i skolmiljön. LÄS MER
3. Att organisera och leda förebyggande och hälsofrämjande arbete i skolan
Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Swedish school law stipulates that the work of student health teams in schools should be mainly health promoting. However, earlier scientific studies and reports from authorities show that most schools work aren’t. LÄS MER
4. Fritidshemmets inkludering i arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa : Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor - Nalle Puh
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : School-age educare centers have an important environment where children spend a significant part of their time. The school-age educare center’s preventive work is based on different methods and strategies.An integrated and inclusive pedagogy promotes positive relationships between children and increases their sense of belonging. LÄS MER
5. Tvärprofessionellt teamarbete inom den skolsociala jurisdiktionen - En kvantitativ studie om den skolkurativa professionen utifrån platsannonser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Cross-professional teamwork has, according to prior studies, especially within human service organizations, shown to be a recurring theme, seemingly with the aim to provide a holistic approach to clients. Within school social work, such approaches are found to accommodate school pupils' complex problems that often go beyond one singular professional’s knowledge base. LÄS MER