Kritiska faktorer i förvärvsförloppet vid företagsuppköp - En fallstudie av OEM International AB:s uppköp av Telfa AB

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att identifiera vilka kritiska faktorer som bidrar till framgång i integrationen av en organisation i ett förvärvsförlopp, då ett litet ägarlett företag blir uppköpt av en börsnoterad koncern. Med utgångspunkt i en hermeneutisk kunskapssyn har vi använt oss av en kvalitativ forskningsdesign och fallstudie som forskningsstrategi. Intervjuer och sekundära källor så som hemsidor, årsredovisning och resultaträkningar har legat till grund för vår insamling av data. Empiriska primärdata samlades in under intervjuer med VD och personal på det uppköpta fallföretaget samt med uppköparens representant. Data från hemsidor och rapporter, ligger även dessa till grund för vår redogörelse av förvärvsförloppet, vilket är tolkad genom teorin i en kronologisk tematik. Det teoretiska ramverket som vi använt vid tolkningen av vår empiri består av begrepp och teorier, alla hämtade ur förvärvsteori. De behandlar bland annat områden som förhandling, företagsanalys, integrationsarbete och kultur. De författare vars studier vi främst har använt oss av är: Robert Sevenius, J Fred Weston & Samuel C Weaver, Nils-Göran Olve, Sven-Erik Johansson & Magnus Hult, Niclas Ekestubbe & Michael Åhlman och Stein Kleppestö. Vårt bidrag till teorin består i att visa, genom att utforska och beskriva ett händelseförlopp praktiskt, hur en förvärvsprocess kan bli framgångsrik. Vi har identifierat tre kritiska faktorer i företagsförvärvet: kultur och filosofi, förändringstakt samt närvaro och engagemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)