En retorikanalys av Steve Jobs presentation den7 juni 2010 på WWDC (Worldwide Developers Conference)

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Retorik

Sammanfattning: Apples vd Steve Jobs popularitet verkar bara öka och hans presentationer av företagets produkter hyllas av många. Den här uppsatsen analyserar presentationen den 7 juni 2010 då Jobs presenterade telefonen Iphone 4 på WWDC konferensen i San Fransisco. Frågeställningen som besvaras är om vi med hjälp av retorikens glasögon kan få en ökad förståelse varför Jobs presentationer är så framgångsrika. Analysen har fokus i hur Jobs relation till publiken ter sig samt hur Jobs använder sig av berättande i sin presentation. Analysens resultat visar att Jobs relation till publiken verkar i många avseenden ha en god kongruens med Perelmans publiksyn vilket visar på att Jobs medvetet eller omedvetet kan ha använts sig av retoriska verktyg och retoriska teorier i sin presentation. Analysen av Jobs berättande visar på att även här kan man skönja tankar som hör till retorikens domän där Aristoteles pathos begrepp samt Cicero’s movére kan förnimmas i hans sätt att använda sig av berättelser. Analysen sammanfattar sedan att företagskulturen har goda möjligheter att finna relevant kunskap hos retoriken för framtida konstruktiva kommunikativa situationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)