Den globala uppvärmningen - förstår du vad jag menar? : dagspressen som källa till kunskap

Detta är en Magister-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vetenskap i media är att betrakta som en kommunikation av vetenskaplig information till allmänheten. Syftet med studien har varit att ge en bild av hur ett aktuellt vetenskapligt problem med stor samhällelig relevans, den globala uppvärmningen, kommuniceras i svensk dagspress. Analysen har skett genom en kvantitativ innehållsanalys av texter om den globala uppvärmningen publicerade i Dagens Nyheter under åren 1993, 1997, 2001 och 2005. Tidigare studier inom området ”Public Understanding of Science”, PUS, har konstaterat att kunskaper om orsaker, effekter och konkreta lösningar relaterade till människors vardagsliv är viktiga faktorer för förståelsen av den globala uppvärmningen. Denna studie visar att frågan, av antalet dagstidningstexter att döma, är ett väletablerat problem i dagspressen. Så etablerat att texterna ofta krävde förkunskaper på området. Eftersom växthuseffekten sällan förklaras kan de som bara har en vag föreställning om dess betydelse ha svårt att förstå. Detta kan sägas stänga ute de läsare som inte är insatta i frågan, skapa missförstånd och dessutom göra det svårt att locka nya läsare då frågan upplevs som för svår och komplex. Frågan har i dagspressen behandlats fjärran från vardagliga händelser. Rapporteringen har istället ofta varit en bevakning av internationella möten och konferenser som handlat om den globala uppvärmningens lösningar vilket har styrts bort från grundproblemet, dess orsaker. Frågan beskrivs enligt min studie mer som ett politiskt problem kopplat till internationella avtal än som ett vetenskapligt forskningsområde, vars uppdagade problem måste lösas konkret nu, för att inte få förödande konsekvenser för mänskligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)