Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. Assisterande teknik (AT) är tekniska hjälpmedel som kan underlätta vardagliga situationer som exempelvis kommunikation med myndigheter, banker samt hälso- och sjukvårdsorganisation. Denna kommunikation är till stor del skriftlig, vilket försvårar för människor i läs- och skrivsvårigheter. För elever i läs- och skrivsvårigheter finns olika hjälpmedel för att utveckla läs- och skrivförmågorna i undervisningen. Studiens syfte är att undersöka hur AT används i undervisning för att öka delaktigheten för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien vill även undersöka vilka förväntningar lärare har på speciallärare när det gäller AT i undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av semistrukturerade intervjuer med 13 behöriga grundskollärare som arbetar i årskurs F-6. Resultatet visade att lärarna är positiva till att använda AT som ett komplement till den ordinarie undervisningen. Majoriteten av lärarna använder AT i undervisningen dock i begränsad utsträckning då många är osäkra på innebörden av AT. Den AT som lärarna främst använder är uppläsning av text och ljudböcker. De anser att AT bidrar till en ökad delaktighet för elever i läs- och skrivsvårigheter genom att alla elever kan delta i undervisningen. Den AT som lärarna använder finns ofta tillgänglig för alla elever. Lärarnas mål är att AT ska vara en naturlig del av undervisningen för att minska stigmatiseringen för de elever som är i stort behov av hjälpmedel. Resultatet visar också att flera av lärarna efterfrågar mer kunskap om AT och skulle önska gemensam utbildning på arbetsplatsen. Lärarna ser specialläraren som en viktig del i arbetet med AT. De menar att specialläraren har särskild kunskap om olika anpassningar för elever med bland annat läs- och skrivsvårigheter. Lärarna önskar ett samarbete med speciallärare i implementeringen av AT i undervisning men vill själva vara involverade för att få undervisningen att fungera även när specialläraren inte finns tillgänglig. Resultatet visar att lärarnas svar stämmer överens med tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)