Orangeri + Förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Förskolan + Uppgif ten: Uppgiften syftar till att ge ett planunderlag för en ny förskola. Förskoleverksamheten ska kompletteras med flera funktioner för att harmoniera både med det urbana sam- manhanget så väl som de sociala förutsättningarna. För att detal jplanen ska kunna ändras måste platsen detal jstuderas vilket avses med uppgif ten, en förskola + i Tantol- unden. Frågeställning: Min frågeställning har varit hur man skapar en trygg mil jö för barn at t växa upp i och vad är det som gör att vi känner oss trygga oavsett ålder? Lösning: Genom att låta orangeriet sammanbinda förskoleverksamheten vill jag skapa en symbol för naturen som omfamnar barnen. Vattenkanalen som rinner längs förskolan ner till Orangeriet är även den tänkt att sammanbinda och bevattna samtliga växter på sin väg ner för landskapet. Hela byggnaden skjuter in mot parken för att dels kom- ma iväg från den bullriga ringvägen som löper strax intill såväl som ge möjlighet för södersolen att värma upp och förse orangeriet med värme och energi. Formen: Formspråket bygger på en solitär volym som binder samman fyra repeterande voly- mer till en enhet. Den triangulära solitären har fåt t sin form ef ter väder, mil jö och kon- struktion. Den branta fasaden leder bort vatten och fångar in solenergi och limträkon- struktionen skapar ett tektoniskt vackert rum. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)