Känslan av att göra något fel

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Följande uppsats har till syfte att belysa vilka förutsättningar som språklärare i modernaspråk på grundskolan och gymnasiet upplever sig ha för att främja att deras elever utvecklar en hög muntligkommunikativ förmåga på målspråket. Uppsatsen utgår från ett lärarperspektiv och grundar sig på trefrågeställningar som alla kan sammanfattas till en huvudfråga som söker svar på hur språklärare upplever sinarbetssituation. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod och materialet består av fem kvalitativa intervjuer medspråklärare. Framkomna resultat visar på en diskripans mellan hur språkdidaktisk forskning och de aktuellastyrdokumenten menar att språkundervisningen bör bedrivas, och vilka förutsättningar för att bedriva en sådanundervisning som språklärare i realiteten har. Resultaten visar även att språklärare ofta saknar andra språklärareatt dela sina erfarenheter med, föreliggande uppsats kan således ha betydelse för språklärare runt om i landet iden mån att uppsatsen belyser olika språklärares förutsättningar och idéer kring sin undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)