Bedömning av läroprocesser i bildämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Under kort tid har bildämnet genomgått stora förändringar, och det pågår fortfarande med tanke på digitaliseringen och ett nytt fokus gällande betygsättning. Från att tidigare betygsatt färdiga alster, har fokus nu riktats till att se till elevers läroprocesser och även betygsättningen ska baseras på dessa. Men har lärarna och eleverna erfarenheten och verktygen som krävs för att betygsättningen ska bli adekvat? Genom en systematisk informationssökning har vi sammanställt en kunskapsöversikt inom ämnet. Eftersom forskningen inom bildämnet dessvärre är något bristfällig, så har vi valt att även titta på en del forskning som gjorts inom andra ämnen, men som berör problematiken gällande bedömning av läroprocesser. I arbetet granskas tio studier som huvudkällor, samt kompletterande källor. Resultatet visar att det finns en tydlig problematik gällande bedömning av läroprocesser i bild och det grundar sig i att elever idag har svårt att reflektera över sitt eget lärande, samt att lärare har svårt att veta hur de ska ge sina elever verktygen till detta. Vi har valt att undersöka metoderna Arts Propel, portföljmetodik och multimodala texter eftersom det är metoder som kan hjälpa eleverna att stanna upp och reflektera, samt vara till stort stöd för läraren vid bedömning, om metoderna används på rätt sätt. Syftet med kunskapsöversikten är att vi som blivande bildlärare ska få en djupare inblick gällande bedömning av elevers läroprocesser, samt ta del av de verktyg som anses underlätta i processen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)