Relationshantering 360° : En fallstudie om små svenska företags hantering av leverantörsrelationer vid offshore outsourcing till tillväxtmarknader

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen och beskriva hur små svenska företag som har offshore outsourcat sin produktion till tillväxtmarknader hanterar relationen med leverantören. Vi har i denna uppsats använt oss av en kvalitativ metod och genomfört en flerfallsstudie på tre stycken mindre svenska företag.     Teoretiska referensramen är främst inriktad på två teoretiska områden; offshore outsourcing och relationer. Dessa har vidare delats in i tre huvudblock för att ge en så lättöverskådlig bild som möjligt samt att täcka in de väsentliga delarna som krävs för att besvara syftet. De tre huvudblocken är följande; relationsetablering, relationsstyrning och relationskoordinering. Den teoretiska referensramen har sedan sammanställts i en teoretisk syntes som analytiskt sammankopplar teorin och ligger till grund för analysen. I analyskapitlet genomförs en analys, där den teoretiska syntesen förenas med den insamlade empirin.   Analysen har utmynnat i en slutsats som besvarar forskningsfrågan där vi kan fastslå att det främst är två faktorer som urskiljer sig särskilt viktiga i relationshanteringen för små svenska företag som har offshore outsourcat sin produktion till tillväxtmarknader. Genom personliga relationer med leverantören byggs en stark relation upp mellan partnerna som bidrar till en effektivare hantering av leverantörsrelationen. Slutligen utmärker sig företagens nätverk som en viktig faktor i hanteringen av relationerna då nätverket fungerar som ett slags understöd till företaget på allehanda vis under arbetets gång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)