Erfarenhetsåterföring inom den projektbaserade byggbranschen : En intervjustudie av två besläktade projekt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: Byggbranschen idag har stora utmaningar med slöseri av resurser och återkommande fel under produktionsfasen nämns som ett allvarligt problem. Genom att utveckla entreprenörers erfarenhetsåterföring kan den projektbaserade branschen på sikt minska det totala svinnet. Denna studie syftar till att undersöka de aktiviteter som en svensk entreprenör genomför under två projekt. Målet är att presentera rekommendationer om hur projektbaserade entreprenörer inom byggbranschen bör lägga upp processen för genomförandet av erfarenhetsåterföring. Detta ska svaras på genom två frågeställningar: 1.     Hur har erfarenhetsåterföringen gått till i den undersökta intervjustudien av två besläktade projekt? 2.     Vad karaktäriserar en god erfarenhetsåterföring inom en projektbaserad organisation? En litteraturstudie visade på kunskap och organisatoriskt lärande som de bakomliggande begreppen som styr erfarenhetsåterföringen. Undersökningen gjordes sedan som en intervjustudie baserad på intervjuer av tjänstepersoner som är involverade i det dagliga arbetet på byggarbetsplatsen. De fick berätta om det arbetet som genomförs för att ta vara på de kunskaper som produceras under projekten och föra vidare det i organisationen. De aktiviteter som identifierades under intervjuerna analyserades genom teoretisk tematisk analys. Olika delar av organisatoriskt lärande; förvärv av kunskap, distribution av information, tolkning av information och organisatoriskt minne; låg som grund för tematiseringen av de olika aktiviteterna. Totalt identifierades under intervjuerna tolv aktiviteter som ansågs ha en påverkan på projektens erfarenhetsåterföring. Tre tematiserades som förvärv av kunskap, en som distribution av information, tre som tolkning av information och fem som organisatoriskt minne. Med hjälp av en identifierad definition av erfarenhetsåterföring kunde sedan antalet aktiviteter som faktiskt utgör erfarenhetsåterföring i de aktuella projekten begränsas till tio stycken. Dessa aktiviteter bidrog i olika omfattning positivt till organisationens framtida resultat. För att klara av att genomföra en effektiv erfarenhetsåterföring i byggbranschen kunde denna studie konstatera att mängden dokumentation och information som förs vidare från ett enskilt projekt kraftigt behöver begränsas. Om lärdomar och kunskaper på ett användbart sätt ska gå att förmedla från ett projekt vidare i organisationen är det vara nödvändigt att begränsa informationsflödet. Genom att fokusera projektets lärande på en enstaka eller ett fåtal pilotundersökningar går det att skapa bättre strukturer och mer genomtänkta metoder för analyser och tolkningar. Med detta tillvägagångssätt kommer en hel del information att ignoreras under projektets gång, men det säkerställer kvalitén på det som faktiskt distribueras vidare i organisationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)