Lust till fortsatt musicerande : - elevers perspektiv på hur musikundervisningen i skolan kan göras mer stimulerande

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur musiken i grundskolan skulle kunna inspirera till vidare utveckling av musicerande på fritiden. Sju gymnasieelever i åk 1 har intervjuats om sin upplevelse av musikundervisningen i grundskolan, om den inspirerat dem till att spela på fritiden och om hur musikundervisning kan utformas på ett inspirerande sätt. Resultatet visar att musik är viktigt för ungdomarna men att musikundervisningen i skolan inte är en viktig faktor för att spela på fritiden. De har en positiv inställning till musikämnet i skolan. Flera av respondenterna spelar instrument på fritiden, några av dem har fått inspiration från skolans undervisning men det är också flera som lärt sig på annat håll. När det gäller musikundervisningen i skolan menar gymnasieeleverna i studien att det viktigaste är att få lagom utmaning, att få testa olika instrument i en trygg miljö och att ha en entusiastisk och tillgänglig musiklärare som är öppen för deras musikaliska verklighet. Respondenternas svar visade vidare att det viktigaste för att stimulera till fortsatt musicerande är att läraren är kunnig, engagerad och skapar en bra stämning i klassrummet. De önskar varierad undervisning men föredrar praktisk aktivitet före teoretisk undervisning eller eget arbete med digitala verktyg. De uppskattar att få spela själva, prova olika instrument och vill gärna själva få välja innehåll i musicerandet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)