Sammanslagningen av Autism och Aspergers syndrom till Autismspektrumsyndrom i DSM-5 : När individer oväntat fått diagnosen och andra inte får någon diagnos alls.

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Författare: Johan Lindh; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: I DSM-5 (2013) kombinerades de två diagnoserna ’Asperger’s syndrome’ och ’Autistic Disorder’, bland andra, till ’Autismspektrumtillstånd’ (AST) tillsammans med högre kriterier för att uppnå diagnosen. Denna uppsats är avsedd att undersöka utkomsten av denna förändring och dess konsekvenser för dess mottagare av diagnoserna tio år senare i en Svensk vårdkontext och vanliga uppfattningar om diagnosen.Resultat: En tematisk analys (TA) med fyra deltagare resulterade i en fördjupad analys av det praktiska kliniska arbetet kring klassificering av individer med AST som gav insikter om varför en del av oron inför förändringen inte besannats och hur samhället ser på mottagare av diagnosen. Slutsats: Diagnosen i sig är inte den huvudsakliga beståndsdelen i mottagande av bistånd i svensk vårdkontext. En individs funktionshinder ska vara den viktigaste faktorn i detta, och att inte uppnå en lämplig diagnos gör en person undantagen från insatser. Samhället uppfattas inte heller ha nått en nivå av förståelse för vad AST innebär, även om acceptansen för diagnosen verkar har ökat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)