"Mot en svensk kultur" - en undersökning om utlandssvenska föräldrars val av skolgång för sina barn

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Inledning:Vi ville undersöka hur en svensk utlandsskola fungerar, då detta inte ingår i vår utbildning. Viville se hur det praktiskt fungerar, att bedriva en skolverksamhet utefter den svenskaläroplanen i ett annat land och förhoppningsvis ta med oss givande arbetssätt.Syfte:Studiens syfte var att undersöka varför man som utlandssvensk väljer att placera sitt barn i ensvensk utlandsskola och inte i någon annan skolform i det aktuella landet.Metod:För att komma fram till våra resultat och slutsatser, intervjuade vi föräldrar/föräldrapar tillelever på en svensk utlandsskola i Spanien. Vi har också intervjuat rektorn på skolan,samtalat med lärare samt använt oss en del av egna observationer.Resultat:En av de främsta anledningarna till föräldrarnas val av skola, är att de föredrar den svenskapedagogiken framför andra. De vill även underlätta för barnen vid en eventuell återflytt,genom att låta dem gå i en svensk skola och därigenom bibehålla det svenska språket och densvenska kulturen. Att barnen även lär sig spanska och engelska ser de som ett plus. Eftergenomförd studie har vi fått större förståelse för vikten av kulturell tillhörighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)