Lärandet i hemtjänsten : En studie baserad på individuella upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Tidigare forskningen visar på ett lärande som pågår hela tiden och att det på varje arbetsplats finns specifika lärprocesser. Hemtjänsten bör i detta avseende också kunnas ses som en lärande arbetsmiljö. När man talar om lärande, talar man underförstått om kunskap. Vårdpersonal har i tidigare studier, uttryckt att de är stolta över sina kunskaper, men att de samtidigt är bekymrade över att allmänheten inte vet och förstår vad de gör. Syfte: Vårt syfte är att utifrån personalens individuella erfarenheter belysa den kunskapsform som ligger till grund för hemtjänstarbetet, lärandet i arbetet samt de villkor personalen upplever är av betydelse för deras lärande. Metod: Studien bygger på ett kvalitativt tillvägagångssätt, med kvalitativa intervjuer som insamlingsmetod. Resultat: Empirin visar att undersökningspersonerna upplever att de har varierande uppgifter, i form av praktiskt, socialt, medicinskt samt administrativt arbete. Den kunskapsform som är mest central, är den kunskap som sker i handling, men den teoretiska kunskapsformen förringas inte. En balans mellan teori och praktik är vad som eftersträvas. Det erfarenhetsbaserade lärandet framhålls som ett sätt att lära. Lärandet sker även i den kontext som intervjupersonerna befinner sig i. Villkoren för ett lärande arbete är beroende av handlingsutrymmet i uppgiften, den egna motivationen, reflektion och förekomsten av feedback. Vidare forskning: För att fördjupa förståelsen av lärandet inom hemvårdsorienterat arbete, skulle ett förslag för vidare forskning kunna vara att studera fenomenet på grupp- och organisationsnivå. Sökord: Hemtjänst, lärande, kunskap, miljöpedagogik, handlingsutrymme, motivation, reflektion, feedback, rutiner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)