"Man får lägga ett pussel" : En intervjustudie om lärares tankar kring identifieringen av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever under de första skolåren

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

Sammanfattning: Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärare på lågstadiet hanterar dyslexi hosflerspråkiga elever och hur de går till väga för att skilja dyslexi från typiska drag iandraspråksutvecklingen. Undersökningen har genomförts med kvalitativa semistruktureradeintervjuer för att få syn på lärarnas tankar och idéer, och den tar avstamp i teorier om litteracitet på ettandraspråk, lärarkognition och läsinlärning. Resultaten visar att lärarna tycker att det är svårt att vetavad som beror på dyslexi och vad som är ett andraspråk i utveckling på lågstadiet, och att brist på tidoch resurser är de främsta hindren för att ge eleverna det stöd de behöver. Lärarna upplever trots detatt arbetsgången i skolan vid misstanke om dyslexi hos flerspråkiga elever fungerar väl och att övrigaprofessioner, som speciallärare och flerspråkiga kolleger, är betydelsefulla resurser i arbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)