Utmaningar och strategier för hållbar rådgivning inom banksektorn: En analys av integrering av hållbar rådgivning i kundmötet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den globala klimatkrisen och det växande behovet av hållbar utveckling har betonat vikten av att rikta kapital mot hållbara alternativ. Bankerna, som finansierar en stor del av ekonomin, har en stark påverkanskraft över sina kunders beteenden och kan använda detta för att främja hållbara alternativ genom hållbar rådgivning. Trots ökad uppmärksamhet står banksektorn fortfarande inför utmaningar med att integrera hållbarhetsperspektivet i kundrådgivningen för att främja hållbar utveckling. Vi har genomfört en fallstudie som baseras på genomförda semistrukturerade intervjuer med anställda inom en svensk storbank samt sekundärdata i form av bankens interna dokument. Fokus ligger på bankrådgivarnas roll och strategier för att främja och genomföra hållbar rådgivning i sina kundmöten. Studien ger insikter i strategier, verktyg, utmaningar och hinder för att påverka kunderna att investera och agera mer hållbart. Studien visar att rådgivare är nyckelfigurer som kopplar samman ledningen med kunderna för att främja övergripande hållbarhetsmål. I både privat- och företagsrådgivningen använder banken verktyg som hållbarhetsskalor och interna fonder för att anpassa rådgivningen efter kundernas preferenser. För att säkerställa att företagskunderna är förenliga med bankens hållbarhetsmål tillämpas strategier som riskkort och kundklassificeringsmodeller. Utmaningar inkluderar att övertyga kunderna om fördelarna med hållbara investeringar och bemöta tvivel om avkastning. Banken investerar kontinuerligt i utbildning och kompetensutveckling för att säkerställa att rådgivarna har nödvändig kompetens för att erbjuda hållbar rådgivning till sina kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)