Konflikter på rasten : En intervjustudie om hur lärare uppfattar konflikters påverkan på lektionen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur grundskollärare i årskurs 3–6 på två olikagrundskolor ser på hur konflikter på rasten påverkar efterföljande lektioner. Studiengenomfördes i form av en jämförelse mellan två skolor där den ena bedrev organiseradrastverksamhet medan den andra inte gjorde det. Urvalet av respondenter gjordes utifrånvilken årskurs de undervisade då vi endast valt att undersöka problematiken iårskurserna 3–6. Vi intervjuade sammanlagt 8 lärare som alla hade lärarutbildning somvar relevant för årskurserna. För att komma åt erfarenheter och upplevelser valde vi attgenomföra studien i form av semistrukturerade intervjuer som vi spelade in ochtranskriberade. Efter detta bearbetade vi fram olika teman utifrån det resultat vi fått. Iresultatet trädde en bild fram där båda skolorna hade samma syn på var konflikternauppstår under skoldagen, rasten. De olika arbetssätten skolorna bedrev gav olikaresultat, den skola som bedrev rastverksamheter hade mindre konflikter under rastensamt la mindre tid på konflikthantering i klassrummet än vad skolan utanrastverksamhet gjorde. Vidare visade resultatet att elever som varit i konflikt presterarsämre under efterföljande lektion, det ansågs som viktigt för elevens prestation attkonflikten blir löst då den annars är för upprörd för att ens delta på lektionen. Enligtresultatet kräver det en viss fingertoppskänsla för hur konflikten ska lösas, även en brarelation med eleven ansågs enligt vårt resultat vara en viktig del i konflikthanteringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)