Den sociala praktikens organisering kring skrivandet i en wiki - nya villkor för elevers skrivande och samarbete

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Annika Gårdsby; [2009]

Nyckelord: Wiki; skrivande; samarbete; publicering; IT;

Sammanfattning: Syfte:Syftet är att studera hur den sociala praktiken kring elevers skrivande i en wikin är organiserad utifrån deförändrade villkoren för skrivande och samarbete som wikin skapar. Uppsatsen avser belysa elevernasgemensamma skrivprojekt, samt åsikter, motiv, idéer och andra faktorer som är delar av eller påverkar densociala praktikens organisering.MetodFör att skapa en förståelse för den sociala praktiken när eleverna skriver gemensamma berättelser i en wikin, harfokusgruppsamtal genomförts med sex elevgrupper. Samtalen genomfördes med elever i skolår åtta, på elevernasskola. De transkriberades, kodades och analyserades genom att studera kvalitéer och avvikelser mellangrupperna. För att skapa en bakgrund kring skola, elever och IT-användning intervjuades läraren. Elevernas wikistuderades även inför fokusgruppsamtalen.ResultatResultatet visar att eleverna utnyttjat mycket av den funktionalitet som wikin erbjuder i organisationen av sinaskrivprocesser. Eleverna har både valt att sitta i skolan och hemma, samt enskilt och tillsammans. Deras val fördetta motiveras av möjligheten att sitta själva i lugn och ro och möjligheten till kontakt med gruppen. Resultatetvisar på en komplexitet i elevernas uttryck för hur de samarbetat, som gör det svårt att utläsa hur mycket somskett gemensamt och hur mycket som varit enskilda prestationer. Exempelvis beskriver eleverna att de använtolika kommunikationskanaler, som MSN och e-post, för att hålla kontakten med gruppen när de suttit hemmaoch skrivit. Wikin skapade alltså en skrivpraktik som sträckte sig utanför skolans väggar och som kundeupprätthållas genom kommunikation genom olika medium. Genom möjligheten att publicera kunde elevernaäven nå en publik utanför skolan, men detta beskrivs inte som självklart av eleverna, och var inte något sompåverkade dem i skrivandet. Slutligen skapar wikis möjlighet för eleverna att ändra i andras text. Det framkomatt eleverna utnyttjade denna möjlighet inom den egna gruppen, men att det fanns outtalade normer för vad ochhur det var tillåtet att ändra och att ändringar i andra grupper inte ansågs tillåtet.Relevans för läraryrketGenom att skapa en förståelse för hur eleverna använt wikin i sina gemensamma skrivprojekt, och hur debeskriver motiv för sin användning, kan en förståelse för de möjligheter och villkor wikin bidrar med iundervisningssammanhang skapas. En sådan relevans är viktig för att lärare ska kunna implementera liknandeteknologier och undervisningsupplägg i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)