Marknadsföring på den personliga bloggen- fördelar och nackdelar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Följande uppsats behandlar området marknadsföring på den personliga bloggen. Bloggar är ett fenomen som tar mer och mer mediautrymme och har visat sig vara en fascinerande marknadsföringskanal. Studien vänder sig främst till företag som använder sig av bloggar i sin marknadsföringsstrategi eller för de som funderar på det, då syftet med studien är att undersöka och redogöra för vilka för-respektive nackdelarna marknadsföring på en personlig blogg erbjuder. Genom uppsatsens vill jag också ge läsaren en större kunskap om bloggar och en inblick i vilka möjligheter samt fallgropar detta fenomen innebär ur ett företagsperspektiv. Uppsatsen består av en teoretisk grund, för att få en bättre insikt i ämnet och den teoretiska referensramen har fungerat som utgångspunkten för den empiriska undersökningen. Genom en kvalitativ ansats har jag intervjuat fyra företag och en organisation och därmed fått en djupare uppfattning om ämnet utifrån deras perspektiv. Resultatet av empirin har ställts mot teorin och genom en analys har jag kunnat dra slutsatserna att marknadsföring genom den personliga bloggen generellt ses som väldigt positivt då de största fördelarna är att det är kostnadseffektivt samt att företaget når sin målgrupp genom att läsaren är mer mottaglig för marknadsföringen på en blogg. Den största nackdelen med denna marknadsföringskanal är att både bloggaren och annonseringen kan anses sakna trovärdighet, vilket kan påverka företagets anseende negativt. Att det genereras mycket word-of-mouse inom denna mediekanal är något som både påverkar marknadsföringen positivt och negativt, då informationsspridningen likväl kan stärka ett företags varumärke som att ge det badwill.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)