Fröken, får jag läsa en faktabok? : En kvalitativ studie om attityd till läsning av faktaböcker och identitetsskapande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka elevers attityd till läsning av faktaböcker i förhållande till skönlitteratur i skolan och fokuserar på flerspråkiga elever i årskurs 3. Studien utgår från self determination theory vid tolkning av resultat och analys. Insamlingsmaterialet består av elevintervjuer som var både enskilda och i fokusgrupp. Studien visar att flerspråkiga elevers attityd till faktaböcker har ett samband med identitetsskapande, bland annat genom att de väljer faktaböcker respektive skönlitteratur baserat på vilken identitet de vill ha. Identiteten skapas i sin tur i olika sammanhang, framförallt i klassrumsmiljöns olika gruppkonstellationer. Denna studie kan bidra till att göra pedagoger medvetna om hur faktaböcker och skönlitterära böcker kan användas i undervisningen, men också ge kunskap om vilka motiv elever har för att välja böcker i förhållande till sin identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)