Digital delaktighet : En kvalitativ fallstudie om identitet, nyhetsdelande och sociala interaktioner hos läsare av digitala dagstidningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Författare: Jenny Lindström; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tidningsbranschen är inne i en intensiv förändringsperiod där papperstidningarna fasas ut och de digitala lösningarna ökar. De stora mediehusen har tagit upp kampen om de digitala prenumeranterna för att klara sig ekonomiskt när intäkterna från annonserna sviker. Den stora frågan för dagstidningarna idag hur de ska kunna ta betalt för material som läsarna vant sig vid att få gratis och hur ska de få läsare, med hela internet som smörgåsbord, att troget följa och betala för en specifik tidning. I den här fallstudien av den röd-gröna dagstidningen Dagens ETC undersöktes vilka egenskaper en digital dagstidning bör ha för att få läsarna att identifiera sig med materialet, känna delaktighet, uppleva social interaktion och slutligen återvända till tidningen. Det empiriska materialet har sammanställts genom kvalitativa intervjuer med åtta av Dagens ETC:s läsare. Resultatet blev att delandet av nyheter, främst via Facebook, är viktigt för läsarna och att de identifierar sig med innehållet och gärna vill sprida tidningens budskap både till vänner och åsiktsmotståndare. De uppskattar det direkta tilltal som tidningens ledarskribenter har och upplever att de kan hämta bra argument från dem i den politiska debatten. Ämnen som antirasism, klimatfrågor och feminism ligger särskilt varmt om hjärtat för läsarna. I teoridelen beskrevs begreppet ”medialisering” – hur gränserna mellan medier och samhälle suddas ut. I avsnittet ”Delaktighet och identitet i digitala medier” beskrevs hur läsare skapar delaktighet och sociala interaktioner kring nyheter. Slutligen presenterades DeLone och McLeans framgångsmodell för informationssystem. Slutsatserna som drogs av fallstudien med teorierna som grund är att den digitala dagstidningen bör satsa mer på ett personligt tilltal och även mer aktivt göra läsarna delaktiga i materialet. Att dela artiklarna är så pass viktigt för läsarna att betalväggar kan förstöra den relation som tidningen byggt upp med dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)