Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom begreppen: för, om och genom (Wyndhamn, 1993). Problemlösning för handlar om att lära sig de fyra räknesätten för att kunna lösa problem. Problemlösning om avhandlar att lära sig i metod och strategi för att lösa problem. Problemlösning genom innebär att undervisa om matematiska områden genom att lösa olika problem, där problemet står i centrum. Syftet med den här studien var att utforska hur lärare i mellanstadiet tolkar fenomenet problemlösning och dess innebörd i matematikundervisningen samt hur lärare upplever arbetet med problemlösning i matematikundervisningen - för, om eller genom. I studien användes semi- strukturerade intervjuer som metod, där åtta lärare intervjuades. Sedan analyserades datan genom en innehållsanalys. Utfallen från datan visade att problemlösningens innebörd kan uppfattas på olika sätt och hade olika syften i matematikundervisningen. I fortsättningen visade det sig att sättet att undervisa - för, om eller genom - problemlösning skiljer sig åt mellan de olika lärarna. Därutöver påvisade den här undersökningen att lärare mestadels inte arbetar genom problemlösning i matematikundervisningen utan för och om problemlösning. Samtidigt var ett resultat att det finns en koppling mellan lärares uppfattning av problemlösning och sättet hur de undervisar problemlösning i matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)