EWOM På SOCIALA MEDIER : En studie om hur eWOM påverkar livsmedelsbutiker och hur de kan hantera konsekvenserna och påverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Vid etableringen av sociala medier utvecklades ett nytt begrepp nämnt eWOM (elektronisk Word-of-Mouth). eWOM handlar om hur konsumenter sprider sina åsikter och ger respons om företag på sociala medier och internet. Det tidigare forskning har bekräftat är att företag vill anstränga sig för att kunna hantera konsumenternas åsikter och respons, däremot visar inte forskning hur företag ska hantera konsekvenserna och påverkan av detn eWOM som konsumenter sprider på sociala medier. Tidigare forskning har kommit fram till att företag inte insett fördelarna som arbeta eWOM kan bidra med. Utifrån den här bakgrunden undersöks våra problemformuleringar.   Syfte: Syftet med det här examensarbetet är att ge en fördjupad kunskap och förståelse om företag inom livsmedelsbranschen påverkas av eWOM och hur de kan hantera konsekvenserna och påverkan av den eWOM som konsumenter sprider på sociala medier. Metod: Examensarbetets empiriska material samlades in genom intervjuer. För att samla det empiriska material genomfördes tio stycken semistrukturerade intervjuer med representanter från livsmedelsbutiker runt om Västra Götalands län. Slutsats: Examensarbetet har påvisat att livsmedelsbutiker påverkas av den eWOM som konsumenter sprider på sociala medier. De påverkas positivt i form av bättre kommunikation och effektivitet genom att arbeta med den här typen av kommunikation. Undersökningen belyser att livsmedelsbutiker främst behöver arbeta med att ständigt övervaka de sociala medier som konsumenterna befinner sig på, för att kunna hantera konsekvenserna och påverkan av eWOM. Det här bör livsmedelsbutiker göra för att direkt kunna ge svar och för att återställa eventuella misstag de har gjort. Nyckelord: Sociala medier, Word-of-Mouth, electronic Word-of-Mouth, motivationsteori, påverkan och konsekvenser av eWOM.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)