Lärares uppfattningar om elevers utveckling och lärande i lågstadieskolor ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv - en kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Svenska skolsystemet ska ge alla elever möjlighet till lärande och utveckling. I dagens skola får inte alla barn chans att nå lärandemålen utifrån sina förutsättningar, trots att Skolverket skriver att undervisningen ska anpassas för varje enskild individ. Syfte: Att undersöka lärares uppfattningar om möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i svenska lågstadieskolor. Metod: Kvalitativ ansats med åtta intervjuer. Konventionell innehållsanalys skapade elva underkategorier och fyra huvudkategorier. Resultat: Huvudkategorier: “Förutsättningar i skolmiljön”, “Roller och rutiner i skolan”, “Aktiviteter utanför skolan” och “Lärares kunskap, tid och samarbete med elevhälsan”. Slutsats: Lärarna arbetade intensivt för att eleverna skulle få en god skolgång med hjälp av elevhälsan. Skolmiljö, aktiviteter utanför skolan, roller, rutiner och elevers utförandekapacitet inverkade på lärandet. Dessa begrepp är aktuella inom arbetsterapi och arbetsterapeuter med denna kompetens skulle kunna komplettera elevhälsan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)