Friskolan vs Kommunalskola : En studie om skillnader i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för teknik och miljö

Sammanfattning: Syftet med studien är dels att undersöka om det finns skillnader i innehåll och omfattning mellan några kommunala skolor och några friskolor i en mellan svenskt stad avseende ämnet idrott och hälsa. Dessutom att undersöka vilka möjligheter till fysisk aktivitet efter skoltid det finns på skolorna samt några årskurs 9 elevers attityd till idrott.  En enkätundersökning har använts som metod. 52 elever från två kommunala skolor och 49 elever från två friskolor deltog. Intervjuer har dessutom genomförts med en elev och en idrottslärare från varje skola. Alla elever i undersökningen har angett att de har idrott och hälsa två gånger i veckan, Hälsan är den centrala delen i ämnet enligt friskolan. På den kommunala skolan är det den fysiska aktiviteten det centrala. Eleverna på skolorna har en positiv attityd till ämnet. Bollsporten är det som är mest omtyckt och får störst utrymme på båda skolorna. Bollsport är även det moment som större andel elever på den kommunala skolan tycker minst om. Friskolans elever tycker minst om konditionsaktiviteter. Den ena friskolan erbjuder fysisk aktivitet efter skoltid varje dag. De andra tre skolorna erbjuder fysisk aktivitet i begränsad omfattning  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)