Kommunikationsyrket - propaganda eller legitim profession? : En kvalitativ studie av kommunikationschefers upplevde roll och legitimitet inom kommunala organisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte:
Kommunikationsbranschen har länge dragits med ett negativt rykte och studier har visat att allmänheten har lågt förtroende för kommunikatörer och deras arbete. Under de senaste tio åren har kommunikatörens legitimitet ifrågasatts av externa parter men studier visar även att interna parter stundvis motverkar branschens strävan mot ökad legitimitet och professionalisering. Syftet med denna studie var därför att göra en uppdaterad beskrivning av hur svenska kommunikationschefer uppfattar sin roll och legitimitet, om det hade förändrats sedan 2007 och i sådana fall på vilket sätt
Metod och material:
Studien baserades på åtta samtalsintervjuer med kommunikationschefer/-direktörer från åtta olika svenska kommuner, som kategoriserats som större stad.
Huvudresultat:
Resultatet visar att kommunikationschefer inom kommuner upplever att de fortfarande har en tydlig strategisk ledningsroll inom sina organisationer. De upplever också generellt både hög intern och extern legitimitet. Jämfört med en tidigare studie så har kommunikationschefens roll blivit tydligare och mer etablerad inom organisationer, de har fått högre intern legitimitet medan deras externa legitimitet upplevs oförändrad. Resultatet visar också att kommunikationsbranschen genomgår en utvecklings- och förändringsprocess som långsamt ökar kommunikatörers legitimitet, formar deras arbete och professionaliserar yrket. Detta sker dock inte homogent, olika organisationer har kommit olika långt i processen. Branschen måste arbeta med att öka allmänhetens kunskap om kommunikation och samtidigt möta ett ökat behov av kommunikationsbranschen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)