Leder Covid-19 krisen till innovationer? : En kvalitativ undersökning som analyserar evenemangsarrangörers krishantering i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Vår vana av att ha möjlighet att besöka evenemang fick ett plötsligt avbrott i och med spridningen av Covid-19 och dess restriktioner som infördes. Vidare har Covid-19 viruset bidragit till rädsla, polarisering, isolering, restriktioner och dödsfall. Evenemangsbranschen var minst sagt hårt drabbad och många aktörer stod inför beslutet av att ställa in sina planerade evenemang eller hitta nya sätt för att överleva krisen. Pandemin tvingade fram andra lösningar, såsom digitalisering och livestreaming av evenemang, vilket kan ha resulterat i att fler och nya deltagare kan delta vid evenemang under Covid-19, men även på lång sikt efter pandemin. Ur ett innovationsperspektiv kan en kris som pandemin vara något positivt genom att öppna upp för nya perspektiv och lösningar, där den brådskande känslan som krisen frambringar leder till en nödvändighet av förändring. Av pandemins erfarenheter, vet vi att vi lever i en föränderlig värld och det kan vara svårt att spekulera i om Covid-19 kommer tillbaka eller inte. Av den anledning fyller den här studien viktig kunskap för yrkesverksamma i evenemangssektorn inom risk management. För att eventarrangörer ska fortsätta erbjuda sina evenemangstjänster behöver de hitta nya strategier för att genomföra evenemang på ett ansvarsfullt och säkert sätt som går i enlighet med den nya normaliteten kring Covid-19. Vilka lärdomar kommer man att ta vara på efter pandemin och vilka innovationer har skapats, påskyndats eller gjorts om i följd av krisen. Denna uppsats är skriven på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)