Att framställa och förmedla konceptet social hållbarhet. En studie om större företags hållbarhetsrapportering av social hållbarhet i deras lokala verksamhet

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Hållbarhet är ett ständigt centralt och aktuellt fenomen i det moderna samhället, och i takt med hållbarhetens ökande betydelse har även förväntningar på ansvarstagande lett till ökade krav gällande företags hållbarhetsrapportering. Samtidig som krav och förväntningar ökar kan sociala aktörer vända arbetet med hållbarhetsrapportering till sin fördel. Hållbarhetsbegreppet är vidare stort och innefattar flera principer, där den sociala hållbarheten är svårdefinierad och kan hamna i skymundan för andra hållbarhetsprinciper. Syftet med studien är att analysera hur större företag i Sverige konstruerar konceptet social hållbarhet genom hållbarhetsrapportering. Två kvalitativa delstudier genomförs där konstruktioner av social hållbarhet analyseras med hjälp av teorin om impression management, eller så kallad intrycksstyrning. Genom en dokumentanalys av åtta hållbarhetsrapporter undersöks hur företag framställer och förmedlar konceptet social hållbarhet. Genom semistrukturerade intervjuer med företagsrepresentanter undersöks hur företag arbetar med hållbarhetsrapportering, samt vilka diskurser om social hållbarhet de förmedlar genom arbetet. Innehållsanalyser tillämpas i de två delstudierna, och studien är i sin helhet empirisk och tolkningsinriktad. Slutsatser av studien är att företag i Sverige förmedlar och framställer konceptet social hållbarhet i deras hållbarhetsrapportering genom en positiv framtoning, och använder olika taktiker för att förmedla ett önskat intryck. Företagsrepresentanter berättar om en arbetsprocess som innebär balansgång, motsägelser, dilemman och beslut för företagets självpresentation och för att skapa det positiva intrycket inför omgivningen. Det visar sig svårt att utmärka sig i arbetet med social hållbarhet samtidigt som konceptet är svårdefinierat. Det betonas främst hur arbetet med hållbarhetsrapportering kan resultera i fördelar för företag som attraktivitet, anseende och affärsnytta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)