En kvantitativ studie om medarbetarnas delaktighet i arbetet med konflikter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Studiens syfte är att belysa området konflikter med avgränsning till det förebyggande arbetet innan en konflikt har skett. Syftet är att undersöka hur utvecklande delaktighet som en variabel påverkar effektiviteten i det förebyggande arbetet med konflikter. Det är även att undersöka variabeln statisk delaktighet och hur den påverkar effektiviteten i att förebygga konflikter. Detta gjordes genom en enkätundersökning där urvalet var medarbetare på IT-företag. Undersökningen skickades till 64 IT-chefer vilket ledde till 72 respondenter i enkätundersökningen. För att analysera och bearbeta det insamlade materialet användes en univariat analys samt statistikprogrammet SPSS. Slutsatsen av studien är att respondenterna upplever att delaktigheten bidrar positivt till effektivitet i arbetet med att förebygga konflikter. Genom att organisationen och ledaren ger dem tydliga direktiv och rutiner i hanteringen för konflikter och detta leder till att medarbetarna är mer delaktiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)