Att utforma komplexa digitala gränssnitt med kontextuellt stöd : En studie i användbarhet som går på djupet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Sammanfattning: När digitala produkter ska utvecklas, egentligen alla typer av produkter, måste dess användbarhet utvecklas av någon behörig i området. Vad som är bra design är dock delvis subjektivt, beroende på bland annat faktorer som tidigare erfarenheter och kunskap. Något som ibland blir bortglömt är de yttre faktorerna som påverkar användbarheten. Det är precis vad kontext handlar om, de faktorer som normalt sett inte faller under användbarhet, utan mer som ett extra tillbehör. Vikten av kontextuell förståelse får dock aldrig underskattas, och det är precis vad den här studien är ämnad för. Vad krävs när ett gränssnitt ska utformas för en kontext som faller långt utanför vanligare kontexter som hemma, kontor eller mobilt? Ett projekt genomförs där målet är att ta fram ett användbart gränssnitt till styrning av undervattensrobotar (förkortas ROV). I studien genomförs datainsamling med hjälp av metoder som kontextuella enkäter, där svarande befinner sig i sin rätta kontext under tiden som de skriver svar på öppna frågor kring deras arbetsuppgifter, fysiska- och sociala miljö. Prototyper skapas och diskuteras med beställaren för att ge insikt i användningsmönster och ge svar på användbarhetsfrågor. Det visar sig vara utmanande att arbeta som ROV-pilot, det kräver stor koncentration och de jobbar i långa pass vilket resulterar i trötta huvuden efter en arbetsdag. Detta ställer stora krav på utformningen att få till de visuella byggstenarna på ett sätt som hjälper piloterna utföra sitt arbete så smidigt som det går. Resultatet blir en visuell prototyp som är anpassad efter analyserad data, tillsammans med välkänd teori inom användbarhet från namn som Alan Cooper och Donald Norman.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)