Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse av krav, kontroll och socialt stöd : En kvantitativ studie om jämförelsen av att delta i ett introduktionsprogram eller inte

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att kvantitativt undersöka om det fanns en skillnad mellan nyutexaminerade sjuksköterskor som deltagit i ett introduktionsprogram jämfört med de som ej gjort det avseende krav, kontroll och socialt stöd. De nyutexaminerade sjuksköterskorna kom från två olika sjukhus där ena gruppen gått ett introduktionsprogram och det andra inte, vidare undersöktes även en grupp sjuksköterskor som arbetat i fem år eller fler från respektive sjukhus. Studien använde sig av enkäten Demand Control Swedish Questionnaire (DCSQ) och besvarades av totalt 104 sjuksköterskor. Resultatet visade ingen signifikant skillnad mellan grupperna nyutexaminerade sjuksköterskor i deras upplevda psykosociala arbetsmiljö. Den enda signifikanta skillnaden fanns mellan erfarenhetsgrupperna, där de nyutexaminerade sjuksköterskorna upplevde högre krav än de sjuksköterskor som arbetat i fem år eller fler. Av resultatet förs sedan en diskussion om en introduktion för de nyutexaminerade sjuksköterskorna bör bestå av ett program eller vara individuellt anpassad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)