En studie av hur risk- och sårbarhetsfrågor beaktas i den kommunala översiktsplaneprocessen

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet; Lunds universitet/Riskhantering (CI)

Sammanfattning: Det finns ett behov av en helhetssyn på risksituationen i samhället för att långsiktig hållbarhet ska kunna skapas. Översiktsplanen är det första steget i den fysiska planeringen och behandlar hela kommunens geografiska område. Således är det också det första steget där riskhänsyn kan tas. Målet med detta examensarbete har därför varit att studera hur risk- och sårbarhetsfrågor beaktas i den kommunala översiktsplaneprocessen. Detta mål gav upphov till följande frågeställningar: • Hur beaktas risk- och sårbarhetsfrågor i översiktsplaneprocessen i fem skånska kommuner? • Hur kan översiktsplaneprocessen utformas för att på ett bättre sätt ta hänsyn till risk- och sårbarhetsfrågor? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en litteraturstudie och intervjustudie. Syftet med litteraturstudien var att inhämta kunskap om hur översiktsplaneprocessen fungerar i Sverige, samt hur riskhänsyn ska tas i processen. Intervjustudien avsåg sedan att komplettera denna information och gå in mer på djupet angående hur risk- och sårbarhetsfrågor i själva verket beaktas i översiktsplaneringen. På grund av examensarbetets begränsade omfattning genomfördes denna intervjustudie i fem skånska kommuner. Samtliga respondenter förklarade att det inte bedrivs någon systematisk riskhanteringsprocess i översiktsplaneprocessen, utan att sunt förnuft används vid avvägningar mellan risker och andra samhällsintressen. De kommunala tjänstemännen berättade även att riskhänsyn ofta skjuts upp till efterföljande planeringsstadier då planförslaget konkretiserats. Respondenterna berättar att översiktsplanering bygger på diskussioner med olika aktörer i samhället som kan bidra med sin sakkunskap och sina åsikter kring översiktsplanen. Det finns dock ingen vägledning för vilka aktörer som bör ingå i översiktsplaneringen, utan det är upp till de tjänstemän som ingår den i arbetsgrupp som ansvarar för översiktsplanen att kontakta de aktörer som de anser har något att tillföra. De slutgiltiga besluten för vad som ska ingå i översiktsplanen görs även av denna arbetsgrupp. Samtliga respondenter medgav att ingen hade det övergripande ansvaret för riskhänsynen, utan att man förväntar sig att aktörer med sakkunskap och intresse för det berörda området lyfter frågan i samråden. I detta examensarbete föreslås upprättande av en riskpolicy i översiktsplaneprocessen för att skapa ett förhållningssätt till hur riskbeaktande ska göras i efterföljande planprocesser. En riskhanteringsprocess föreslås även i examensarbetet som kan användas för att upprätta riskpolicyn. Målet är att riskpolicyn ska implementeras som ett tematiskt tillägg i översiktsplanen för att bland annat åskådliggöra riskerna i samhället, samt de konsekvenser översiktsplanen kan leda till i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)