Bildskapande utifrån barns perspektiv : Vilket lärande synliggörs i barns bildskapande?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka barns lärande i bildskapande aktiviteter genom samspel och kommunikation. Följande frågeställningar avser att lyfta fram syftet: Vad lär sig barn i bildskapande aktiviteter genom kommunikation och samspel? Vad kännetecknar barns lärande i bildskapande aktiviteter? Utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet, där handlingen sker mellan barnen i interaktioner, både verbal och icke verbal interaktion. Barnens perspektiv framkommer i de val som görs och litteraturgenomgången visar att det fria bildskapandet har en positiv påverkan på lärandet. Det framkommer även att barnen samspelar och kommunicerar mer då ingen vuxen är närvarande. Det möjliggör en utvecklad språkkunskap. Problemet ligger i att förskollärare i allmänhet inte anser att bildskapande är av största vikt för barns lärande, vilket gör att rutiner går före i verksamheten. Det medför att barnen begränsas i sitt skapande. Studien genomfördes på två förskolor i södra Sverige, där videoobservationer har använts för att synliggöra lärandet. Materialet har analyserats med stöd av interaktionsanalys. Resultatet visar att barnen interagerar med varandra under aktiviteten, till exempel genom att bjuda in kamraterna i ett intresse de delar inom barnkultur. Resultatet visar även att förskollärares inställning påverkar barnens val i bildskapande. Studiens slutsats är att barns lärande kännetecknas av deltagandemönster som samarbete och engagemang. En annan slutsats som gjordes var att artefakterna inte alltid möjliggör interaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)