"Spindeln i nätet" : Vad gör specialpedagogen när allt kommer omkring

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Yrkesversamma specialpedagoger har en gedigen utbildning med flera arbetsår som utbildade lärare eller förskollärare inom utbildningsverksamheter innan de blir behöriga specialpedagoger. Trots det påtalar flera forskare att det ändå inte finns riktigt tydliga arbetsbeskrivningar eller tillräckligt med forskning om vad en specialpedagog faktiskt arbetar med. Med anledning av den otydligheten var syftet med den här studien att se hur verksamma specialpedagoger beskriver sin yrkesroll i den utbildningsverksamhet de arbetar i. De frågeställninigar som respondenterna har hjälpt till att besvara är; Vilka arbetsuppgifter beskriver respondenterna känntecknar deras yrkesuppdrag som specialpedagoger? Vad upplever specialpedagoger att det finns för möjligheter i det specialpedagogiska yrkesuppdraget? och Vilka hinder möter specialpedagoer i sin yrkesroll? För att svara på ovanstående frågor gjordes det en kvalitativ studie med hjälp av 15 semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska perspektiven som har används för att hjälpa till att svara på frågeställningarna är det relationella-, kategoriska-, dilemma- och sociokulturella perspektivet. Resultatet av studien visar att specialpedagoger får lägga mycket tid på att ha en kommunikativ roll där de känner sig som en "spindel i nätet" genom alla samtal de har både i och utanför utbildningsverksamheterna för att kunna säkra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i en tillräcklig och anpassad miljö. Studien visar även att specialpedagoger genom kvalificerade samtal kan arbeta skolutvecklande och förebyggande. Enligt respondenterna visar det sig att den specialpedagogiska yrkesrollen innehåller både ett empatiskt och lyhört förhållningssätt gentemot elever, vårdnadshavare och lärare för att skapa förståelse för uppdraget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)