"Han är ju som vilken kille som helst. Det är bara det att vissa grejer har han svårt med, den sociala biten." : Att som resursperson arbeta för elevers delaktighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva och analysera resurspersoners arbete för att främja elevers delaktighet fysiskt, pedagogiskt och socialt. Den här studien är kvalitativ och utgår från tolv intervjuer med resurspersoner som arbetar inom grundskolan skolår 1-9. Intervjuerna genomfördes på respondenternas hemskolor. Resultatet i den här studien visar att resurspersonerna medvetet arbetar för att öka elevens delaktighet inom skolans samtliga kontexter. Genom att i början finnas nära och skapa relation med eleven ökar möjligheten att senare kunna bidra till att öka elevens självständighet och autonomi. Detta sker genom resurspersonens medvetna placering och processen med att succesivt fjärma sig ifrån eleven. Resurspersonerna har en tro på elevens inre förmåga vilket visar sig genom att tro på och ha en förvissning om att eleverna har egenskaper som genom bekräftelse och uppmuntran kommer att visa på framsteg. Vidare arbetar resurspersonerna med att exempelvis strukturera och anpassa, allt för att göra skolan tillgänglig och därmed skapa förutsättningar för delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)