Kulturstudier i undervisningen i moderna språk: vad, hur och
varför?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Kulturstudier i undervisningen i moderna språk och huruvida de förekommer
är det huvudsakliga temat som behandlas i rapporten. Syftet var att
undersöka hur kulturstudier förekom i språkundervisningen, på vilket sätt
det skedde, och om lärarna ansåg det viktigt att undervisa i kulturstudier.
Några lektioner avsattes till observation och en enkät delades ut till de
språklärare som arbetade på den skola där undersökningen genomfördes.
Studien visar att lärarna tyckte att det var viktigt att ha kultursudier i
språkundervisningen eftersom det ökar förståelsen för andra kulturer och
respekten för oliktänkande. Kanske något motsägelsefullt, för man kunde
vidare konstatera att kulturstudier förekom, men inte som ett planerat
moment i undervisningen, utan det skedde snarare under mera spontana
former. Den verbala kommunikationen i form av till exempel, glosor, realia,
och traditioner förekom i större utsträckning än den icke-verbala i form av
till exempel kroppsspråk, gester och värderingar, men dock mer spontant,
utan noggrannare planering.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)