Introduktion av nyanställda : Individanpassning, lärande och utveckling på arbetsplatsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: När arbetsgivare rekryterar ny arbetskraft läggs vikt på att välja den rätta kandidaten. Lika viktigt är detatt introducera den nya medarbetaren eftersom forskning visar att de tidiga stadierna av introduktionen är avgörande för att etablera ett varaktigt band mellan den nyanställde och arbetsgivaren. Enligt svensk arbetsmiljölagstiftning ska arbetsgivaren genomföra en introduktion när de nyanställer. En positiv lärmiljö med arbetsplatser som stödjer lärande i arbetet är en förutsättning för att lärande och reflektionska ske. Saknas en strategi för främjande av lärande visar forskning att det finns risk för att varken lärande eller reflektion sker. Syftet var att beskriva och förstå hur arbetsplatser introducerar nyanställda samt vilken möjlighet de hade att individanpassa introduktionsprogrammen utifrån de nyanställdas inlärningsbehov. Syftet avgränsades med följande två frågeställningar; hur organiserades och genomfördes introduktionsprogrammen för att främja nyanställdas lärande och utveckling? Vilka uppfattningar hade chefer, HR-chefer och mentorer om dessa introduktionsprogram? Till denna studie har en kvalitativ metod valts och data har samlats in genom intervjuer. Sex intervjupersoner som alla arbetade med introduktion av nyanställda har deltagit i studien. Resultatet visar att den nyanställdes möjligheter till lärande påverkades av både vilken introduktion som erbjöds av arbetsgivaren men också av den arbetsmiljö där lärandet sker. Arbetsgivarna använde sig av flera lärandestrategier där de mest vanligt förekommande var mentorskap och kollegialt lärande. Det fanns möjligheter att individanpassa introduktionsprogrammen och det gjordes i varierad grad, men majoriteten av intervjupersonerna svarade att de inte hade upplevt att det var behov för det. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)