Att välja moderna språk : En studie om elevernas inställning att läsa moderna språk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Esther Diaz; [2019]

Nyckelord: moderna språk; val; motivation.;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka elevernas inställning till moderna språk och vilka faktorer de uppger inför deras val av moderna språk. Detta med anledning av det stora antalet avhopp i dessa ämnen på senare år. Från 2018 ändrades skollagen för att ge alla elever samma möjlighet att läsa moderna språk från och med årkurs 6. Moderna språk har bedömts som ett svårt ämne redan när det infördes i den svenska skolan. Undersökningens metod är kvantitativ med kvalitativa inslag. Detta innebär att en enkätundersökning gjordes bland elever i årskurs 9. Detta kompletterades med en intervju som besvarades av tre lärare verksamma inom ämnet. En del av resultaten visar att eleverna gör sina val utifrån olika skäl. Det kan vara att de har en koppling till ett land där språket talas, att familjen har stor påverkan eller att eleven tycker att språket är intressant. Eleverna vet inte exakt på vilket sätt de kommer att ha nytta av språket men väljer ändå att ange det som det främsta skälet för sitt val. Släktningar och vänner har också påverkat elevernas val. Många av dem förväntar sig att studierna ska bli intressanta eller roliga, men upplever efter en tid svårigheter och hinder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)