Drömklassrummet : finns det?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Christine Lagerstedt; Sara Karlsson; [2008]

Nyckelord: klassrum;

Sammanfattning: BAKGRUND:Innebörden i begreppet ”god klassrumsmiljö” kan sägas bestå av faktorer i två kategorier. Dels fysiska faktorer somljus, ljud, luft och lokaler och dels mer ogripbara faktorer som stämningen i barngruppen och hur pedagogernagenom sitt förhållningssätt skapar utrymme för lek och lärande. Leken är en del av förskoleklassen ochsociokulturella aspekter är mycket väsentliga för hela verksamheten. Det innebär att barnen påverkas av den socialaoch kulturella värld de lever i och genom leken lär sig dess sociala och kulturella koder. Den fysiska miljön iklassrummet bör locka fram barnens fantasi och inspirera till lärande genom lekSYFTE:Syftet med undersökningen är att söka svar på hur några verksamma pedagoger anser att en god klassrumsmiljö iförskoleklassen bör se ut samt att observera hur deras teorier stämmer med praktiken.METOD:En kvalitativ ansats har valts med inslag av tillvägagångssätt lånade från fenomenografi och etnografi. Denkvalitativa ansatsen går på djupet för att finna enskilda individers tankar och uppfattningar, inte kollektivets. Iundersökningen har observation och intervju valts. Att kombinera dessa redskap ger en mer nyanserad bild avverkligheten. Genom intervjuerna finner vi pedagogens uppfattning om hur miljön i förskoleklassen ska utformasoch i observationerna ser vi hur praktiken stämmer överens med deras teorier.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna på många punkter har liknande tankar om vad en god klassrumsmiljö innebär och attderas uppfattningar stämmer väl överens med det som observerades. Barns inflytande är en förutsättning för att deska bli säkra på sig själva och våga ta för sig i verksamheten. Detta kräver ett tillåtande klassrumsklimat och attmaterialet i rummet inspirerar och finns tillgängligt. De didaktiska slutsatser som kan dras är att utformning avlokaler i förskoleklass kräver tid och eftertanke. Precis som när de pedagogiska aktiviteterna planeras med hjälp avdidaktiska frågeställningar bör dessa tankar också vävas in i planeringen av den fysiska miljön. En levandediskussion om detta i arbetslagen är en förutsättning för att skapa en god miljö för lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)