Krigsspel i beslutsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: I den svenska försvarsmakten har på senare år, bland annat i samband med attSverige börjat nyttja NATO:s ”Guidelines for Operational Planning”, intresset för spel ökat bådepå Försvarshögskolan och inom Försvarsmakten. Denna uppsats syftar till att undersöka hurkrigsspel kan bedrivas för att stödja framtagandet av en stridsplan samt sedan att pröva planeninnan den sätts i verket. Uppsatsen har också som målsättning att ta fram några grundläggandeprinciper för krigsspelens genomförande.Inledningsvis genomfördes övergripande litteraturstudie som ledde fram till tre hypoteser. Dessaprövades sedan mot två olika fallstudier.De sammanfattande slutsatserna är att två olika typer av spel behövs, en kreativ modell somhjälper till i själva planeringsprocessen och ett prövande modell som hjälper till med beslutsstödetinför verkställandet av planen. De grundprinciper jag funnit är, att mål syfte måste vara välgenomtänkta innan spelstart. Vidare måste ofta en serie spel genomföras så att de frågeställningarsom ska belysas kan förfinas efter hand. När spel genomförs bör analysverktyget ”de militärabasfunktioner” användas för att få en allsidig belysning av området. Avslutningsvis måste stornoggrannhet ägnas åt hur tiden belyses i spelet då detta kanske är en av de viktigaste faktorernabåde för ett framgångsrikt spel, men kanske framför allt för en framgångsrik operation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)